Ondernemingsplan

[H1] Zo schrijf je een ondernemingsplan

[BUTTON] Meld je aan

[H2] Dit is waarom jij een ondernemingsplan nodig hebt

In een ondernemingsplan vertel je onder andere wie jij bent, waarom jouw bedrijf succes gaat boeken hoe je jouw bedrijf in de schijnwerpers zet. Je laat zien dat je goed hebt nagedacht over alle aspecten van het ondernemerschap. Zowel de baten als de risico’s. Zo laat je zien dat je er klaar voor bent. Een onmisbaar document dus.

[H2] Zo doe je dat

Maak gebruik van ons stappenplan en schrijf een ijzersterk businessplan. We zetten alle cruciale zaken voor je op een rijtje, zodat jij een solide basis hebt voor je bedrijf. Ontdek de stappen die jij doorloopt en bespreek ze desgewenst met jouw eigen Getreal-mentor. Laat je hersenen kraken en zet de volgende stap naar ondernemerschap.  

[H2] Begin sterk: de introductie

Investeerders hebben veel te doen en weinig tijd. Jouw introductie wordt dus het meest gelezen deel van je ondernemingsplan. Zorg voor een kraakheldere samenvatting van jouw geniale idee en beschrijf kort wat er in de andere hoofdstukken aan bod komt. Zo weet de lezer dat je over alles hebt nagedacht, ook als hij of zij niet doorleest.

Stel jezelf ook voor in enkele zinnen, meer is niet nodig. Je spreekt de investeerder als het goed is nog face to face. Laat de introductie dus draaien om jouw start-up. Zorg in de samenvatting vooral dat je verdienmodel staat als een huis. Dit is immers waar de investeerder op besluit of hij je bakken met geld geeft of doorzoekt naar iemand anders. In totaal is je introductie zo’n 1 tot 2 A4’tjes lang.

Pro-tip: Schrijf je introductie als je klaar bent met je hele plan. Grote kans dat jouw tekst een stuk scherper is als je uitgebreid over alles hebt nagedacht. Gun je introductie extra aandacht: je hebt maar één kans voor een verpletterende eerste indruk.

[H2] Jouw schrijfstijl

Schrijf vol zelfvertrouwen, het geloof in jouw idee start immers bij jezelf. Breng jouw enthousiasme over op papier. Vergeet niet jouw expertise te benadrukken: een nitwit is geen betrouwbare investeringspartner. En onmisbaar: wees eerlijk. Investeerders weten waarschijnlijk net zo veel als jij over de markt waarin je terechtkomt, en waarschijnlijk meer. Met bluffen red je het niet.

[H2] Beschrijf jezelf als ondernemer

Geef in het hoofdstuk ‘Jij als ondernemer’ antwoord op de vraag: wat voor ondernemer ben ik? Verklaar waarom jij een ambitieuze en bekwame entrepreneur to-be bent. Neem de lezer mee op jouw pad naar succes. Benoem waarom jij juist nu helemaal klaar bent voor het ondernemerschap. En hoe je jouw kennis en ervaring verzamelde.   

Durf ook in te gaan op punten waar jij nog geen expertise in hebt. De perfecte ondernemer bestaat namelijk niet. En dat is prima. Ben jij geen ster in administratie? Neem een boekhouder in de hand. Geen verstand van de juridische kant? Laat je adviseren door een gespecialiseerd jurist. Leiderschap is delegeren. Zo voorkom je problemen nog voor je jouw bedrijf lanceert. Investeerders houden van die proactieve instelling.

[H2] Verover de markt

Nu komen we bij het beste deel: je gaat jouw fantastische start-up tot in detail toelichten! Maar let op: een plan zonder onderbouwing is niet meer dan een fantasie. Investeerders willen harde cijfers zien.

Maak een analyse van de ontwikkelingen binnen jouw branche. Benoem de problemen die je ziet en wat voor kansen dat oplevert. Beschrijf welk specifiek probleem jij met jouw bedrijf als sneeuw voor de zon laat verdwijnen.

Het CBS heeft talloze statistieken over uiteenlopende branches. Staatvanhetmkb.nl zet belangrijke cijfers voor het MKB op een rijtje, waarbij je kunt filteren op onder andere bedrijfsgrootte en branche. Maak er gebruik van en laat zien dat jij precies weet wat er speelt.

Omschrijf in detail hoe jouw bedrijf dat aanpakt. Als jij een ergonomische bureaufiets ontwerpt, heb je daarna veel grondstoffen en een productiefabriek nodig. Als jij een app voor patiënten met parkinson bedenkt, neem je wellicht software-ontwikkelaars aan. Vertel over je locatie, benodigdheden, eventuele werknemers, partners en hoe jij het bedrijf gaat leiden.

Omschrijf in detail:

  • wat je gaat doen
  • hoe je dat gaat aanpakken
  • op welke doelgroep jij je richt
  • welke risico’s er liggen en hoe jij daarmee omgaat
  • wat de succesfactoren van jouw bedrijf zijn

Laat jouw succesfactoren zien en steek met kop en schouders boven alle anderen uit. Je biedt bijvoorbeeld een ongelofelijke prijs-kwaliteitverhouding. De markt is helemaal klaar voor jouw product. Jouw service is ongekend. Of je bevindt je op de perfecte verkooplocatie. Jij bent uniek. Benoem het.

[H2] Gebruik de kracht van peers

Deel jouw ondernemingsplan met andere start-ups. Laat je uiteenzetting tegenlezen en ontvang waardevol commentaar van peers die in dezelfde schoenen staan. Kritiek is immers de beste brandstof voor verbetering. En hoe meer brandstof, hoe sneller jij de weg naar succes aflegt. Getreal brengt je in contact met jouw gelijken. Geef jouw bedrijf een kickstart.

[H2] Onderzoek de markt

Natuurlijk heb jij jouw doelgroep perfect in het vizier. Je weet precies hoe groot die is en kent hun behoeftes beter dan zijzelf. Jouw concurrentie mag uitkijken, want jij kent ze door en door en doet alles wat zij nalaten. Dit hoofdstuk draait dus om het marktonderzoek en jouw concurrentieanalyse.

[H2] Bedenk een marketingplan

Zet jouw product in de schijnwerpers. Je wil immers niet dat de klantenkring voor jou crash-resistente drone beperkt blijft tot je moeder en beste vriend. Succesvolle marketing start met een uitgekiend plan. Bouw je strategie op uit verschillende bouwstenen.

Met een SWOT-analyse breng je jouw krachten, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart. Neem jouw marktonderzoek als uitgangspunt voor je SWOT-analyse. In de marketingmix omschrijf je vervolgens jouw product, de prijs, de promotie, de plaats (lees: logistiek) en eventueel het personeel dat je gaat inzetten.

Tips voor ‘low cost, high impact’ marketing

  • Bouw zo snel mogelijk je eigen website
  • Get professional met een knallend logo
  • Ga los op social media
  • Vermarkt jezelf met personal branding
  • Ga naar iedere netwerkborrel en conferentie
  • Verzamel vanaf jouw eerste klant positieve referenties

[H2] Schets het financiële plaatje

Voorspel jouw financiën zo scherp als je kan. Niemand heeft een glazen bol, maar met een doordacht businessmodel kom je een heel eind. In jouw plan ga je in op alle inkomsten en uitgaven. Denk aan het huren van jouw bedrijfsruimte, de inkoop van apparatuur en personeelskosten. Licht toe wanneer je verwacht dat de investeringen terug zijn verdiend.

Beantwoord in elk geval deze vragen:

  • Wat kost jouw product?
  • Waar haal je inkomsten vandaan?
  • Welke waarde vertegenwoordigt jouw gemiddelde klant?
  • Hoe lang blijft een klant jouw dienst of product afnemen?
  • Hoe verhoudt jouw verwachte omzet zich tot het gemiddelde in jouw branche?
  • Hoe regel en bekostig je de distributie?

Pro-tip: Blijf al-tijd eerlijk. Je hebt niks aan te rooskleurige voorspellingen, want dan ga je alleen maar harder op je bek als de inkomsten tegenvallen. Dus wees fair tegenover jezelf en schat je inkomsten en uitgaven realistisch in. Zeker weten dat je op de goede weg zit? Laat Getreal je plan doorlichten.

[H2] Stel een liquiditeitsbegroting op

Een liquiditeitsbegroting is niet meer dan een betaalplan. Zet op een rij welke geldstromen maandelijks binnenkomen en hoeveel er weer uit gaan. Houd rekening met eventuele vakanties en onverwachte uitgaven. En vergeet niet dat jouw MVP wellicht de eerste jaren wisselende inkomsten heeft. Licht dus ook toe hoe jij daarmee omgaat. Wees nauwkeurig: uiteindelijk beoordeelt een investeerder jouw rentabiliteit en solvabiliteit aan de hand van je betaalplan.

[H2] Juridische kers op de taart

Wellicht heb je een vergunning aangevraagd. Een verzekering afgesloten voor jezelf of personeel. Of heb je al voorzorgen getroffen voor jouw pensioen. Dit alles laat zien dat jij een doordacht ondernemer bent. Toevoegen dus! Zo is jouw ondernemingsplan tot in de puntjes verzorgd. Sterk staaltje werk, toekomstige bedrijfseigenaar.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *