Leasekosten berekenen

Categorie:

Wat is de reden dat jij voor jezelf bent begonnen?

Is het omdat je graag eigen baas bent en met je handen bezig bent? Of is het omdat je dol bent op het doen van de administratie en het regelen van de financiën?

De kans is groot dat het bij jou niet draait om het zelf regelen van de financiën. Dit is iets wat je liever uit handen geeft. Om toch goed inzicht te houden in je bedrijf, is het echter niet verkeerd om af en toe in de cijfers te duiken. Hoe is bijvoorbeeld het termijnbedrag van je leasecontract opgebouwd en zijn er nog kosten die je wel hebt, maar die niet binnen dit termijnbedrag vallen?

Welke kosten zijn inclusief en welke kosten zijn exclusief?

Lucifers

Het termijnbedrag van jouw leaseovereenkomst, oftewel het maandelijks te betalen bedrag, is opgebouwd uit verschillende bedragen. De twee voornaamste bedragen zijn de aflossing en de rentekosten. Er zijn daarnaast ook kleinere posten zoals administratiekosten, commissie of contractkosten en kosten om de wagen rijklaar te maken.

Omdat deze kosten allemaal verwerkt zijn in het termijnbedrag noemen we deze inclusief.

Er zijn ook kosten die je sowieso moet maken, maar die niet binnen het termijnbedrag vallen. Denk hierbij aan onderhoud, het betalen van de belasting en het betalen van de benodigde verzekeringen. Ook eventuele bijtelling behoort tot deze groep. Het termijnbedrag van jouw leaseovereenkomst is exclusief deze kosten.

Inclusief: deze kosten zijn opgenomen in het termijnbedrag

We bespreken eerst de kosten die zijn opgenomen in het termijnbedrag. De twee grootste kostenposten zijn de aflossing en de rentekosten. Daarna gaan we dieper in op de overige posten.

De aflossing

Geld

Het grootste deel van de maandtermijn bestaat uit het aflossingsdeel. Dit is een deel van het bedrag dat je als het ware geleend hebt om je bedrijfsbus te kunnen financieren. Je betaalt dit nu dus eigenlijk terug.

Hoeveel je elke maand af moet lossen is afhankelijk van drie dingen, namelijk: de waarde van je wagen, de slottermijn en de duur van de leaseperiode.

De waarde van de wagen
Bedrijfsbus

Dat de waarde van je wagen invloed heeft op hoeveel je moet betalen is niet gek. Heb je je oog laten vallen op een dure wagen, dan moet je een groter bedrag financieren en moet je dus ook meer terugbetalen.

Heb je daarentegen gekozen voor een relatief goedkope wagen of voor bijvoorbeeld een occasion bedrijfsbus? Dan hoef je een minder groot bedrag te financieren waardoor de bedragen die je maandelijks terug moet betalen ook lager uitvallen.

De slottermijn

De leasekosten van je bedrijfsbus berekenen doe je ook door naar de slottermijn te kijken die in je leasecontract is opgenomen of wordt opgenomen.

De slottermijn, ook wel de slotsom genoemd, is het restbedrag dat aan het einde van je leasecontract met financial leasevoorwaarden nog openstaat. Dit bedrag ben je nog aan de leasemaatschappij verschuldigd als je wilt dat de bedrijfswagen volledig op jouw naam komt te staan.

Hoe hoog de slottermijn wordt, bepaal je zelf. Dit doe je in overleg met de leasemaatschappij. Hierbij heb je overigens geen volledig vrij spel. De slottermijn zal altijd uitkomen rond de te verwachte economische restwaarde van de wagen die je wilt leasen. Hij zal echter nooit hoger zijn dan die waarde.

Wat betreft de leasekosten van je bedrijfsbus berekenen kun je stellen dat een hoge slottermijn ervoor zorgt dat je maandelijks minder hoeft te betalen. Vergeet echter niet dat je de slottermijn aan het eind van de leaseperiode alsnog moet voldoen en dat je gedurende de hele leaseperiode rente moet betalen over de slottermijn. Een hoge slottermijn zal je op de lange termijn dus minder op kunnen leveren dan je in eerste instantie verwacht.

De duur van de leaseperiode
Tijd

Tot slot speelt ook de duur van de leaseperiode een rol bij de leasekosten van je bedrijfsbus berekenen. Dit is namelijk de periode waarin je het bedrag dat je leent, de rente en de bijkomende kosten moet (terug)betalen.

Anders gezegd: door de totale kosten te delen door het aantal maanden dat je leasecontract loopt, weet je hoeveel je moet betalen.

Heb jij een leasecontract afgesloten voor 48 maanden en moet je in totaal €20.000 betalen, dan betaal je maandelijks dus (€20.000/48) €416,67.

Heb je een leasecontract afgesloten van 60 maanden en is het bedrag dat je moet betalen €20.000 dan betaal je maandelijks (€20.000/60) €333,33.

Je kunt dus stellen dat hoe langer je leasecontract loopt, hoe lager de kosten per maand zijn.

De rente

Rentepercentages

Naast aflossing betaal je ook rentekosten. Dit doe je omdat je feitelijk een bedrag leent en dit vervolgens gebruikt om een bedrijfswagen te kunnen leasen.

Hoeveel rentekosten je moet betalen, is afhankelijk van het rentepercentage. Hoe hoger dit percentage, hoe meer rentekosten je betaalt. Daarnaast speelt ook de hoogte van het te financieren bedrag een grote rol.

Het rentepercentage is immers een percentage dat je over dit bedrag betaalt. Hoe hoger dit bedrag, hoe hoger dus ook de rentekosten.

Let op: op basis van welk rentepercentage je kunt leasen volgens financial leasevoorwaarden kan verschillen per leasemaatschappij. Zit je dus in de oriënterende fase en heb je nog geen leasecontract afgesloten? Vergelijk dan verschillende maatschappijen met elkaar om zo tot de beste deal te komen.

De aanvullende kosten

Je bent al een heel eind wat betreft de leasekosten van je bedrijfsbus berekenen. Je kunt op basis van de aflossing en de rente zelfs al een ruwe schatting maken van de maandelijkse lasten. Om echter een meer gedetailleerde berekening te kunnen maken, is het belangrijk om ook naar eventuele aanvullende kosten te kijken.

Moet je bijvoorbeeld contractkosten betalen? Of werk je met een tussenpersoon en verwacht deze ook een maandelijkse vergoeding voor wat hij voor jou gedaan heeft? En hoe zit het eigenlijk met de kosten die de leasemaatschappij heeft gemaakt om de wagen die jij gaat leasen helemaal rijklaar te maken? Verwachten ze dat jij die vergoedt?

Om de laatste vraag als eerste te beantwoorden: ja, de kans bestaat dat dit van je verwacht wordt. Deze en de andere aanvullende kosten, worden in dat geval doorberekend in jouw leasetermijn. Deze kosten komen dan ook nog bovenop de bedragen die je moet betalen voor de aflossing en de rente.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *