Digital

Groeiende resultaten dankzij effectief datamanagement

Leestijd 2 minuten
Auteur

Met data heb jij een krachtig instrument naar betere bedrijfsresultaten in handen. Door het ontsluiten, bundelen en rubriceren van relevante gegevens laat jij jouw organisatie effectiever werken. Maar als jouw datamanagement niet op orde is of de gegevens niet voor de juiste mensen beschikbaar zijn, heb je er niets aan. Neem kennis van deze aandachtspunten en zet data doeltreffend in.

1. Selecteer de juiste data

Een boekingssysteem telt het aantal bestellingen en reserveringen, de financiën worden bijgehouden in Exact Online en een CRM beheert al jouw klanten. Data, al dan niet gecombineerd, waarmee jij jouw bedrijf efficiënter inricht en doelt op hogere resultaten. Wil jij deze kansen benutten, dan moet de data foutloos en op de juiste manier geselecteerd, verrijkt en gekoppeld zijn.

Ontwikkelingen op het digitale vlak volgen elkaar steeds sneller op. Bekijk wat digitalisering voor jouw bedrijf betekent.

2. De koppeling maken

Ontbreekt de connectie tussen jouw bedrijfsdata, dan kun jij niet bijsturen op het moment dat het nodig is. Webwinkels van The Sting en zusterketens als Costes werden op die manier slachtoffer van hun eigen succes. Door een kortingsactie konden deze ondernemingen de enorme vraag niet meer aan. Het modebedrijf verkocht 4 keer de online voorraad. In twee dagen tijd waren er al meer items verkocht dan met Black Friday en kerst bij elkaar.

Het gevolg? De webshop van The Sting en die van meerdere zusterbedrijven werden uit de lucht gehaald. Bestellingen werden niet meer geaccepteerd. Om aan de enorme vraag te kunnen voldoen, moest de retailer items uit de winkels gaan halen om die vervolgens te bezorgen. Het selecteren en rondbrengen kosten veel extra werk, liet het bedrijf destijds via de website weten.

“Het is een monnikenwerk om de bestellingen compleet te maken. Het zal niet helemaal lukken want sommige artikelen zijn er gewoon niet meer. De meeste pakketten zullen feitelijk veel te laat arriveren.”

Modeketen The Sting

3. Inspelen op klantorders

Het bedrijf had duidelijk geen datagedreven cultuur. Met gekoppelde data in bijvoorbeeld een dashboard hadden de servicemanagers in één overzicht kunnen zien dat de voorraad niet toereikend was voor het aantal orders. Waar de afdeling inkoop dan weer op had kunnen inspelen. En dit is dan zelfs nog een simpel voorbeeld voor het linken van twee gegevensbronnen.

Met de juiste connectivity-oplossing breng jij grote hoeveelheden data uit verschillende systemen bij elkaar, op elke gewenste plek. Van magazijn tot boardroom.

Met toegang tot realtime patronen van klantvragen kun je bijvoorbeeld voorraad(niveaus) nauwkeurig afstemmen op orders en zelfs op klantgedrag in de webshop. Zo kun je gegevens analyseren om bijvoorbeeld pieken en dalen in de vraag van de klant te voorspellen. Zo worden de juiste voorraadniveaus altijd aangehouden.

4. Effectief datamanagement

Met relevante data richt jij jouw organisatie beter in, bereik je klanten doelgerichter en ga jij duurzaam met jouw marketingbudget om.

Zo ga je te werk:

  1. Bepaal welke data bruikbaar zijn voor de organisatie. Op basis van de strategische doelen van jouw bedrijf verzamel je de benodigde gegevens.
  2. Leg vast hoe jij de data in gaat zetten. Gaat het om voorraadbeheer, dan moet verkoopinformatie uit verschillende vestigingen gekoppeld worden aan de IT-systemen die de voorraad bijhouden.
  3. Bundel de data op een toegankelijke centrale locatie.
  4. Beveilig de gegevens.
  5. Analyseer de data en zet de inzichten om in creatieve campagnes.
Succesvol sturen vraagt om effectief datamanagement. Bundel jouw relevante data voor betere prestaties.
knop