Alles over digitalisering voor ondernemers

Uitgelichte ondernemers
Lees hier onze best-practices voor en door ondernemers
Sleep naar rechts voor meer artikelen

Managementresultaten monitoren in een dashboard, vergaderen in een digitale workspace en schakelen via online communicatiesystemen. Een sterke digitale strategie borgt de bedrijfscontinuïteit en is een essentieel onderdeel van de belangrijkste processen. Ontwikkelingen op het digitale vlak volgen elkaar steeds sneller op. Bekijk wat digitalisering voor jouw bedrijf betekent aan de hand van de 7 belangrijkste factoren.

Bespaar kosten dankzij juiste connectivity-oplossing

1. Digitale strategie

Groei en betere resultaten vragen om een nieuwe digitale strategie. Stap 1 in dat proces is het bepalen van jouw doelen. Liggen de prioriteiten bij omzet, productiviteit of klantloyaliteit? Elk doel vraagt om andere data en KPI’s. Laat een analyse maken van de huidige digitale systemen in het bedrijf en onderzoek welke data en programma’s nodig zijn voor vooruitgang.

Twee belangrijke factoren in jouw digitale strategie zijn performancemanagement en dashboarding.

1. Performancemanagement

Met de juiste data kun jij beter onderbouwde beslissingen nemen. Met performance indicatoren krijg je inzicht in de targets die afdelingen moeten behalen en waar sturing nodig is. Laat je in de zoektocht naar een geschikt programma hiervoor, niet beïnvloeden door indrukwekkende modellen en een grote hoeveelheid aan data. Focus op wat de eisen zijn voor resultaat en succes en blijf dicht bij het proces van inkoop en verkoop.

2. Dashboarding

Creëer duidelijkheid met een dashboard. Nooit meer elk kwartaal verschillende systemen doorzoeken, maar op elke gewenst moment inzicht in KPI’s en bedrijfsdoelen. Door de belangrijkste managementinformatie constant inzichtelijk te hebben, stuur je snel bij en heb je grip op bedrijfsresultaten.

Dashboarding in combinatie met bevlogen leiderschap draagt bij aan hogere prestaties.

2. Digitale marketing

De marketingafdeling zet een social mediastrategie in om de doelgroep en potentiële klanten te bereiken en monitort de resultaten. De volgende stap in de wereld van digitale marketing is e-commerce. De website wordt dan het belangrijkste transactie- en communicatiekanaal.

Social media wordt nog altijd gezien als een effectief marketingmiddel. Het gebruik van Facebook neemt procentueel gezien af, maar het absolute aantal Nederlanders dat op dit medium te vinden is, blijft hoog. Niet alleen de jongste generatie is op social media te vinden. Ook babyboomers en generatie X zijn actief op Whatsapp, Facebook en Instagram.

De coronacrisis zorgt voor een digitale revolutie.
Speel daar slim op in. Lees hier hoe

3. Digitale sales

Met succesvolle digitale marketing is de stap naar digital business klein. Vertaal jouw marketingstrategie naar nieuwe business- en servicemodellen. Denk aan de inventiviteit die de coronacrisis veroorzaakt.

Maak nu een digitale business van jouw bedrijf

4. Digitale bedrijfsvoering

Met behulp van een professional bekijk jij welke data toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf en de doelgroepen die jij wilt bedienen. Die data is de basis voor de digitale tools die de organisatie naar een hoger niveau tillen. Koppel alle relevante systemen binnen je bedrijf zodat de data via dashboard, app, of site beschikbaar wordt. Door digital in jouw processen de integreren maak je jouw business efficiënter en relevanter.

Er is heel wat nuttige data in jouw onderneming te vinden. Denk aan CRM, Google Analytics, urenregistratie en voorraad- en ordersystemen. Zo zijn er talloze koppelingen die je kunt maken.

Onderzoek met hulp van professionals welke data jij in kunt zetten om tot betere prestaties te komen.
knop

5. Digitale communicatie

Jouw bedrijf is een dynamische omgeving. In een wereld waar werken niet uitsluitend op kantoor plaatsvindt, wordt het belang van goed functionerende digitale communicatie onderstreept. Niet alleen intern maar ook met opdrachtgevers en klanten.

Door de waardevolle data binnen het bedrijf te bundelen en beschikbaar te maken via een dashboard, app of portal, profiteert iedereen in jouw onderneming van nuttige en inzichtelijke informatie. Daarmee richt jij het bedrijf slimmer in, benader jij klanten doelgerichter en zet jij jouw marketingbudget efficiënter in.

Sneller groeien? Combineer creativiteit en business

Het is zelfs mogelijk om een deel van de communicatie, intern of extern, te automatiseren op basis van gedrag van medewerkers, prospects en bestaande klanten. Zo wordt jouw bedrijf effectiever en houden jij en jouw medewerkers de handen vrij voor andere zaken.

6. Privacy & security

Randvoorwaarden die niet mogen ontbreken bij de digitale oplossingen binnen jouw bedrijf: privacy en security. Een van de uitgangspunten bij de ontwikkeling van een programma of app is de AVG. Organiseer dat al jouw medewerkers een geheimhoudingsverklaring tekenen en eventueel toestemming geven. Houd zicht op alle licenties en bepaal wie er toegang heeft tot welke systemen.

Zorg daarnaast ook dat je veilig in bedrijf bent. Laat een dagelijkse back-up maken, verander regelmatig wachtwoorden en laat kostbare documentatie goed beveiligingen.

7. Reputatie en reputatiemanagement

Imago gaat over positieve en negatieve associaties die klanten bij je hebben. Volledige grip op jouw reputatie heb jij dus nooit. Je kan deze beeldvorming wel beïnvloeden en dat is de kracht van sterk online reputatiemanagement. Een goede reputatiemanager is transparant, vraagt actief om reviews en reageert snel.

Door samen te werken met een professionele partij die jouw webcare-afdeling opnieuw inricht, ondervang je een groot deel van de negatieve klachten. Zorg voor meer zichtbaarheid door jouw klantenservice ook te laten reageren op positieve reacties op social media. Onderzoek de opties voor een investering in software die klantreviews managet. Zo schep je een reëel beeld van de klantwaardering op de vele platformen voor consumentenrecensies.

 

Verbeter de online reputatie van jouw bedrijf met hulp van software die zorgt voor een realistische weergave van klantreviews. Verhoog jouw online score.